ZAANDAM - Albert Heijn gaat klanten persoonlijke aanbiedingen doen gebaseerd op de gegevens die via de zogenaamde bonuskaart worden verzameld. Klanten kunnen dan aanbiedingen verwachten van producten die ze regelmatig kopen of die zouden aansluiten bij de wensen van de klant. Wie vaak beleg koopt, kan dan bijvoorbeeld een aanbieding voor brood krijgen.

De privacy is volgens een woordvoerder van de grootgrutter niet in het geding. “Klanten kunnen er ook voor kiezen hun persoonlijke bonuskaart om te zetten in een anonieme kaart.” De bonuskaart werd in 1998 ingevoerd. “Toen waren er nog geen plannen om deze stap te zetten.”

Voorwaarden

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) laat aan NU.nl weten dat de wet een dergelijk gebruik van de klantenkaart niet verbiedt. Wel zijn er enkele voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Een daarvan is dat de klant op het moment dat hij zijn gegevens aan AH gaf al kon weten dat die voor dergelijke acties worden gebruikt.

Of AH aan de voorwaarden voldoet kon een woordvoerster van het CBP nog niet met zekerheid zeggen.

AH heeft het CBP in 2007 al benaderd met de plannen. “We willen hier zorgvuldig mee te werk gaan”, laat de supermarktketen weten. De nieuwe methode is al met driehonderdduizend klanten getest. “Dat is goed bevallen en daarom wordt het nu breder getrokken.”

Albert Heijn is de eerste supermarktketen in Nederland die via een klantenkaart met persoonlijke aanbiedingen komt. Wel zijn er andere winkelketens die persoonlijke aanbiedingen hebben. Zo geeft bouwmarkt Gamma al sinds enkele jaren gepersonaliseerde kortingen via een klantenkaart.

bron nu.nl